Kenttäradan tuho

Kenttärata liikenne lopetettiin ja rata tuhottiin syyskuussa 1944 estämään sen päätyminen puna-armeijan käsiin.

Pistoraide kuusamon kirkonkylään

Samalla kun ratatöitä jatkettiin Sänkikankaalta kohti Kiestinkiä, aloitettiin pistoraiteen rakentaminen Kuusamon kirkonkylän suuntaan, aina Ruunalammelle asti. Siellä sijaitsi saksalaisten elintarvikehuoltokeskus AVL Kuusamo. Pistoraide suunniteltiin ensin maastoon ja sen reitti liputettiin. Työt sen rakentamiseksi ehdittiin aloittaa kesällä 1944 muutaman työryhmän toimesta. Työryhmät rakensivat mm. kenttäratasillat Vääräjoen ja Ruunapuron yli, noin 600 metriä pistoraiteen ratapenkkaa Sänkikankaalla, noin 120 metriä ratapenkkaa Lopotissa (Nilojoen molemmin puolin) sekä noin 170 metriä pitkä rinneleikkaus Torangissa ratapenkkoineen, joka liittyi noin 200 metriä pitkään, tasamaalle rakennettuun ratapenkkaan, sekä radan pohjustustöitä Sänkikankaan suunnalla Juntinsuolla. Suunnitellun pistoraiteen pituus oli noin 9,3 kilometriä, mutta työt jäivät pahoin kesken.

Katso isompi kartta
© TH 2021
Kenttäradan hävittäminen

Saksalaiset lopettivat liikennöinnin kenttäradalla 14.9.1944, kun Hyrynsalmen asema veturipajoineen ja varastoineen räjäytettiin aamuyöllä saksalaisten toimesta. Hävitystyöt aloitettiin myös Kuusamossa 15.9.1944, kun kenttäradan liikennöinnistä ja rakentamisesta vastaavat joukot hävittivät perusteellisesti Kenttäradan liikennepaikkojen rakennukset ja varastot, ratapihojen vaihteet, sillat, siltarummut, puhelinlinjat sekä myös liikennöintikaluston, käsittäen veturit, vaunut ja moottoriresiinat. Kenttäradan hävittäminen Kuusamossa oli saatettu kokonaisuudessaan päätökseen 23.9.1944 mennessä, myös Vanttajajoen Kenttäratasilta oli räjäytetty. Tarkoituksena oli, ettei mitään käyttökelpoista jäisi Kiestingin suunnalta vetäytyvien saksalaisten joukkojen perässä seuraaville puna-armeijan joukoille (205. divisioona). Hävitystyöhön saksalaisilla oli riittävästi aikaa ja he onnistuivat vajaan kahden viikon kuluessa tuhoamaan perusteellisesti kaiken, mitä ei voitu mukaan ottaa. Työvelvolliset ja sotavangit marssitettiin pois Kuusamosta Rovaniemen kautta käsivarren suuntaan ja siitä edelleen Norjaan. Ainakin sotavangit tekivät matkaa jalan. Matka oli monelle vangille viimeinen. Vankeja kuoli uupumukseen tai heidät tapettiin. Kenttäradan oli tarkoitus jatkua Kuusamosta aina Kiestinkiin asti, mutta rakentaminen lopetettiin 15.8.1944 kilometrille 178,328.

Saksalaisten räjäyttämä Vanttajajoen kenttäratasilta kesällä 1945. Kuva Aukusti Tuhka / Museovirasto